Här får du tips på effektiv vardagsmotion

Det är egentligen bara tre saker vi människor behöver för att må bra; mat, rörelse och vila. Även i det tjugonde århundradet är de här basala behoven helt avgörande för vår hälsa, vi är i grund och botten fortfarande stenålderskonstruktioner. Människokroppen är gjord för att röra sig, i mänsklighetens tidigaste historia gick man miltals varje dag för att samla bär och nötter. Vissa använde sin tid till att följa djur, jaga och bära hem det fällda djuret till flocken. Vårt samhälle har ändras, men inte våra kroppar. Hur ska vi kunna ge oss själva så mycket rörelse som vi behöver för att fungera optimalt? Det handlar mer om välmående än jakten på den perfekta kroppen, mer om att sova gott på natten och leva ett hälsosamt liv än att vara snygg i bikini.

Rätt inställning till rörelse

Om man ser på kroppen ur det långa tidsperspektivet förstår man snabbt att det behövs ständig rörelse för att allt ska fungera. Att investera i ett eller flera par bra skor som är sköna att gå i är guld värt. Ta varje chans att gå istället för att åka. Promenera eller cykla till jobbet, om man pendlar kommunalt kan man hoppa av en eller flera hållplatser för tidigt. Tänk i varje situation: ”Hur kan jag göra det här till en aktivitet?”. Om det är ett möte på gång, se om det går att hålla det på gående fot. När det är dags för att gå ut och äta lunch, hitta några nya favoritrestauranger några kilometer bort. Använd de små pauserna på arbetet till att göra enkla rörelser vid skrivbordet eller, om det finns möjlighet, ta fram en matta och gör fem minuters styrketräning på golvet.

Att motionera på fritiden

Många av oss har proppfulla kalendrar och ett vardagspussel som knappt går ihop. Hur ska man hinna träna på fritiden när det knappast finns någon fritid? Det är viktigt att sätta upp rimliga mål för sig själv. Att komma iväg till gymmet på ett gruppträningspass en gång i veckan är mycket bättre än ingen gång. Att njuta av frisk luft och solljus under en kort snabb promenad är mycket bättre än ingen promenad alls. Ställ om träningskraven till att bli lustfyllda små chanser till rörelse. När olika aktiviteter planeras in, se till att alltid lägga in tid för fysisk rörelse. Gå i trappor istället för att ta hissen, promenera iväg med tidningarna istället för att ta bilen till återvinningen, köp en kopp kaffe att ta med och gå en sväng istället för att bli stillasittande på ett kafé.

Kvinna promenerar med väska

Listan på vardagsmotion kan göras lång. Att ställa om sina tankar och attityder för att alltid tänka rörelse vid varje givet tillfälle kräver lite träning, men det blir snart en naturlig del av livsstilen. Om man har möjlighet kan man skaffa sig en hund. Då blir man ständigt påmind om att det allra bästa vore att ta en promenad. Det gäller att välja aktiv inställning till livet. När någon vill ha hjälp med att flytta, säg ja! När någon bjuder på bio, börja med en promenad. Att rörelsekompensera sina stillasittande aktiviteter är ett jättebra sätt att få tillräckligt med motion. Några saker som innehåller rörelse som kanske inte alltid räknas som motion är; dammsuga och våttorka hemma, sköta om sin trädgård, klippa, räfsa, gräva, rensa, skotta snö och leka med barn i lekparken för att nämna några exempel.

Få tillbaka den naturliga rörelsen i livet

Vi har gjort vår vardag väldigt fri från naturlig rörelse. Den tekniska utveckling har varit fantastisk men våra kroppar har inte hängt med. Vi behöver fortfarande många timmars fysisk aktivitet för att må bra, både fysiskt och psykiskt. För att få in mer vardagsmotion i livet behöver vi skifta fokus och leta efter möjligheter som kan kompensera för vår stillasittande och bekväma livsstil. Har man ingen egen trädgård- se om det går att hjälpa någon äldre person som inte orkar arbeta fysiskt själv. Gå promenader så fort möjligheten finns, stanna upp under dagen och gör styrkeövningar, hitta aktiviteter där umgänge med vänner blir möjligt. Det kan vara att gå och simma tillsammans, plocka svamp, slänga skräp, putsa fönster eller gå till gymmet. Vad man gör är inte det viktigaste utan att man gör något.