Så motionerar du på väg till, på, och hem från kontoret

För många människor känns det övermäktigt att hinna gå till ett gym för att träna efter en lång arbetsdag. Att gå upp tidigare på morgonen kan också vara svårt att få in i sin rutin. Men att lägga in flera kortare pass varje dag med rörelse och några pulshöjande övningar kan skapa samma positiva effekt som ett pass på gymmet. När man är på väg till och från sin arbetsplats kan man, om möjligheten finns, promenera eller cykla. Se till att skaffa ett par bra skor, kläder för alla tänkbara väder och sätt igång! Om man vill cykla behöver man såklart en bra cykel, hjälm, ryggsäck eller cykelkorg. Den här utrustningen kostar en slant, men tänk på det som en investering för din hälsa. Jämför gärna med vad ett gymkort kostar för ett helt år.

Att skapa utrymme för vardagsmotion

De hälsovinster som kommer av regelbunden träning gör att det är värt den extra ansträngningen. När man motionerar regelbundet får man bättre kondition, sänker sitt blodtryck och blir dessutom mindre känslig för den vardagliga stressen. På så sätt förbättras även den den psykiska hälsan. Om resvägen är längre än vad som går att promenera eller cykla kan man använda sig av den välkända tonårstaktiken. Ni vet säkert hur det är när föräldrar ska hämta sina tonåringar på stan och de inte får köra bilen ända fram för att det är pinsamt? Just så kan man göra för att få till en extra promenad till kontoret. Man hoppar av bussen några hållplatser för tidigt, eller parkerar bilen en bit bort och går de sista kilometrarna.

Alla vet att motion är viktigt

Att vi människor behöver röra på oss är ingen hemlighet. I tidningar, radio, på tv och nätet får vi ständigt höra talas om nya trendiga träningsformer och vi bombarderas ständigt med goda råd från forskare, gymkedjor och träningsgurus. Det handlar om allt från att vi ska gå 10 000 steg om dagen, motionera minst 3 gånger i veckan, använda vår egen kroppsvikt för styrketräning i vardagsrummet till att skapa en bild av att alla springer marathon och att folk går på härliga yogapass hela dagarna. Är det verkligen så viktigt att träna? Och hur hinner man motionera i sin vardag? Som tur är finns det faktiskt sätt att träna på som alla kan göra och som inte alls behöver ta så mycket tid i anspråk. Att använda sin tid som träning på väg till och från arbetsplatsen är ett sätt.

Man med cykel vid graffittivägg

Det går också att utnyttja tiden på kontoret till rörelse. Många personer har ett stillasittande arbete men idag kan man slippa stolen och stå upp på ganska många arbetsplatser. Även om man inte har ett eget höjbart skrivbord så kan man för en billig peng köpa ett litet, högre bord som man lätt kan variera med. Att välja ett ” Walk and talk” -möte istället för att sitta i konferensrummet är ett annat sätt. Rörelse, frisk luft och kreativiteten hamnar genast på topp! När man behöver en paus från arbetet kan en kort promenad till en kaffeautomat på en annan våning få igång cirkulationen. Eller hitta en bra guide på nätet till en stunds pausgympa vid skrivbordet. Det gör underverk för trötta axlar och ryggar!

Balanserad energinivå hela dagen

För att kunna prestera på topp under en hel arbetsdag behöver hjärnan massor med syre och näring. Genom att lägga in små micropauser med rörelse kommer kroppen att hålla igång cirkulationen och man känner sig piggare och klarare hela dagen. Skaffa en matta till kontoret som går lätt att rulla fram, där kan några snabba övningar för mage och rygg stabilisera kroppen och ge en snabb energikick framåt eftermiddagen. Kom ihåg de fina möjligheterna till rörelse på väg till och från kontoret, de kommer också underlätta för en balanserad energinivå under dagen. Om möjligheten finns – ta ett pass på lunchen. Det kan vara en extra promenad eller något gruppass på ett närliggande gym. Att få träna med andra kan vara skönt ibland och att ha en pigg instruktör som glatt hejar på gör underverk för prestationen!